پنجشنبه 30 فروردين 1403   20:49:10

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

از سوی دفتر تبلیغات اسلامی؛

همایش بین المللی «ظرفیت شناسی اصول فقه در حل مسائل نوپدید با رویکردی مقارن» برگزار می شود

  • خلاصه :مدیر گروه دانش های وابسته به فقه پژوهشكده فقه و حقوق دفتر تبلیغات اسلامی از برگزاری همایش بین المللی «ظرفیت شناسی اصول فقه در حل مسائل نوپدید با رویکردی مقارن» با سخنرانی حضرات آیات علیدوست، هادوی تهرانی و مبلغی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی خادمی کوشا در گفت وگو با خبرنگار ما تصریح کرد:  ظهور انبوه فراوان از موضوعات نوپدید و دستاوردهای علمی و فنی در زمینه های مختلف، مانند مسائل پزشکی و  انواع معاملات جدید و...و وجود شبهه در کارایی ادله و منابع لفظی در قرآن و سنت از جهت شمول مطلقات و عمومات نسبت به مصادیق نوپدید و نیز تعیین قلمرو عرف در استنباط ها و خصوصا در نظام سازیها و الگوهای مدیریت و فقدان ضوابط و اصول تدوین شده برای موضوع شناسی و...  دانش اصول فقه را در ارائه ضوابط استنباط احکام فقهی از ادله موجود با یک چالش جدّی مواجه کرده است.
وی با بیان اینکه همه مذاهب اسلامی درگیر این چالش هستند افزود: در این میان؛ ظرفیت و بالندگی اصول فقه امامیه به لحاظ مواجه فقه آن به عنوان تئوری و پشتوانه نظام جمهوری اسلامی ایران، با انبوه مسائل خرد و کلان اجتماعی و حکومتی، نقشی مضاعف یافته است.
مدیر گروه دانش های وابسته به فقه پژوهشكده فقه و حقوق دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: ضرورت شناخت منشا چالش مذکور و راه برون رفت از این چالش و شناخت راه های موضوع شناسی در مسائل نوپدید و راه های حل این مسائل در دانش اصول فقه به عنوان گام های بنیادین در توسعه ی فقه و رشد پاسخگویی آن ضرورت دارد.
وی بیان داشت: به طور قطع برای رسیدن به افکار نو و اندیشه های جدید مطرح و یا قابل طرح در دانش اصول فقه برای رفع چالش های مذکور نیاز به ارتباط با دانشمندان این عرصه در داخل و خارج کشور است.
حجت الاسلام والمسلمین خادمی کوشا اظهارداشت: پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قصد دارد با برگزاری همایش بین المللی «ظرفیت شناسی اصول فقه در حل مسائل نوپدید با رویکردی مقارن» با درک این ضرورت، و مشخص کردن اهداف و محورهای پژوهشی و تدوین برنامه های اصلی و جنبی همایش، گامی در جهت حل این معضلات بردارد.
وی بیان داشت: ایجاد فضای ارتباط علمی و دستیابی به دستاوردهای علمی اصولی در حل مسائل نوپدید در سطح کشورهای اسلامی و ارائه اندیشه های اصولی در حل مسائل نوپدید از جمله اهداف برگزاری این همایش است.
مدیر گروه دانش های وابسته به فقه پژوهشكده فقه و حقوق دفتر تبلیغات اسلامی اضافه کرد: زمینه سازی برای ظرفیت شناسی و توسعه علم اصول، به ویژه در چارچوب مبانی اصول فقه امامیه و همچنین زمینه سازی برای کارایی و توانمندی هرچه بیشتر فقه و اصول فقه به ویژه در چارچوب مبانی اصول فقه امامیه از دیگر اهداف همایش بین المللی «ظرفیت شناسی اصول فقه در حل مسائل نوپدید با رویکردی مقارن» است.
وی با بیان اینکه این همایش روز 21 خرداد 1402 از ساعت 8:30 الی 11:40 در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم واقع در شهرک پردیسان برگزار می شود، گفت: در این همایش اساتیدی از ایران و خارج از کشور به سخنرانی و ارائه مباحث خود خواهند پرداخت که از جمله این اساتید می توان به حضرات آیات علیدوست، هادوی تهرانی و مبلغی اشاره کرد.
حجت الاسلام والمسلمین خادمی کوشا خاطرنشان کرد: این همایش پس از افتتاحیه با سه پنل تخصصی با موضوعات "ساختار علم اصول و نظام استنباط"، "ادله غیر لفظی و سیره های عقلایی" و همچنین "ادله لفظی و اصول عملیه" ادامه فعالیت خواهد داشت.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما